Salutare dragi prieteni si pasonati de tir !
In ultimii 2-3 ani am inceput sa fiu interesat o disciplina diferita fata de cele in care am activat pana acum si anume F Class. Armele folosite in competitie sunt limitate la o masa maxima, iar tintele sunt diferite de cele folosite in alte competitii de tir.
Aceasta disciplina este afiliata la ICFRA impartita in doua mari categorii:
– F-Class Open : masa armei maxim 10kg (luneta inclusa), se pot folosi suporti ajustabili care nu sunt atasati rigid de arma de exemplu front rest, orice calibru pana la 8mm inclusiv.
– F-TR : masa armei maxim 8,25kg (cu bipod inclus), se foloseste ca si sprijin doar bipod care este atasat rigid de arma, calibre .223 si .308w.
Ca si tip de probe, competitiile F Class se desfasoara la mai multe distante 300, 600, 800 si 1000m unde se 3-5 focuri de reglaj (sighter) pentru un zero la acea distanta iar apoi cele pentru scor 10-20 cartuse (in fucntie de competitie) doar la tinte de hartie care sunt standardizate. Diferenta intre tintele F Class si altele este faptul ca centru sau 10-le acesteie este impartit in doua zone : X-ul care valoreaza si el 1p ceea ce insumeaza 11p.
Una dintre asociatiile sportive care organizeaza acest tip de competitii este APSS Slovakia, care are in curs un campionat anual format din 6 competitii, acestea avand loc la poligonul din Krizovany, Slovacia.
Prima mea participare, asa ca sa iau pulsul, a fost in luna iulie a acestui an si mi-a placut enorm tipul, organizarea si desfasurarea competitiei. Atunci am participat cu un echipament nepotrivit pentru categoria Open la care am fost incadrat si nu am avut sanse reale sa performez limitat fiind de echipament dar si lipsa experientei in acest tip de competitii. Pe scurt competitia a fost una destul de interesanta, in cele 4 probea m adunat 364p dintr-un total de 440p pe un vant usor.
In urma acestei experiente am hotarat sa particip cat de des pot la acest tip de competitii si cu un echipament adecvat.
Urmatoare competitie fiind planificata in 27-28.10.2022 am putut sa o leg de competitia din Ungaria de pe 25-26.10.22 demarand astfel un fel ‘‘hell week ’’ sau mai bine spus un maraton pe durata unei saptamani intregi de transport, competitii, transport, antrenament, competitie si apoi intoarcerea acasa. Stiam ca va fi obositor dar mi-am propus sa risc.
Deci dupa competitiile din Ungaria care au durat 2 zile , am plecat spre Slovacia unde ne astepta competitia F Class desfasurandu-se si aceasta tot pe perioada a doua zile fiind compusa din antrenament si competitie.
Probele competitiei :
1. Tinta hartie – 300m
2. Tinta hartie – 600m
3. Tinta hartie – 800m
4. Tinta Hartie – 1000m (950m)
Desfasurarea probelor :
- Proba 300m.
Nr cartuse : max.15
Timp : 13 min
Pozitia : culcat
La comanda arbitrului se trag maxim 5 cartuse in tinta de reglaj aflata in dreapta tintei de scor, apoi cele 10 focuri pentru scor respectand timpul total alocat 13 min.
Punctaj : 0 – 110puncte
- Probele 600-1000m
Nr cartuse : 13 / tinta
Timp : 13 min / tinta
Pozitia : culcat
Desfasurare : La comanda arbitrului se trag maxim 3 cartuse pentru reglaj in cele 3 min.alocate. Dupa ce expira timpul arbitrii merg la fiecare tinta si marcheaza focurile pentru a fi vizibile de catre tragator. La sosirea acestora si dupa verificarea liniei de tragere se reia proba si se trag cele 10 focuri pentru scor in timpul alocat 10 min.
Punctaj : 0 – 110puncte
Ziua antrenamentului s-a desfasurat destul de bine, am avut parte de soare si de temperaturi decente.
Am tras in toate tintele reusind niste lovituri destul de frumoase.
Ziua competitiei a fost putin diferita, temperaturile erau de aprox 9°C , umiditate si ceata.
Ne-am asezat echipamentul si ne-am pregatit pentru proba de 300m pe care o executam cu totii in acelasi timp , atat F Class Open cat si categoria Tactica.
La proba de 300m am inceput cu focurile de reglaj si am trecut direct la tragerea pentru punctaj. Primul foc de scor a fost in 9 la ora 5 (probabil am facut eu ceva gresit fara sa imi dau seama nici pana in ziua de astazi) un foc care a reusit sa ma puna pe ganduri dar restul au mers toate in X obtinand un total de 108 puncte din care 9 de “X” si un 9 . Acest rezultat m-a motivat să mă concentrez și mai mult în următoarele probe, știind că pot obține un scor bun.
Am inceput pregatirea pentru a doua proba din competitie cu schimbarea pozitiei suportului si toate cele conexe , am luat tinta in vizon apoi nu am mai vazut nimic, o ceata densa se asezase in fata tintelor. Initial schema mea de tragere era 300, 800m, 600m si 1000m dar dupa o astepare destul de lunga in frig arbitrii au decis anularea probelor de la 800 si 1000m din cauza lipsei vizibilitatii.
Tinta de 600m era vizibila dar ceata o acoperea din cand in cand. In aceste conditii am demarat proba de 600m unde am reusit sa trag foarte bine, mult peste asteptarile mele obtinant obtinanad un punctaj de 109p: 9 de “X” si un 10 dar si recordul pe competitie. Acest lucru m-a ajutat sa avansez în clasament. Dupa proba de 600m s-a decis sa se mai traga inca o serie la proba de 300m pe o vizibilitate precara pentru a incheia competitia.
Deci ultima proba din competitie a fost tot la 300m si s-a tinut in niste conditii de ceata mult mai grêle decat pana atunci dar am reusit sa ma concentrez suficient punand toate focurile in X-ul tintei si realizand punctajul maxim la acea proba si anume 110 puncte.
Astfel am incheiat prima mea competitie oficiala de F Class si cu echipamentul adecvat pe locul 1 si avand ca si record numarul de “X” din competitie , si anume 28 de X din 30 de focuri de scor.
In incheiere a meritat sa induram frigul si oboseala din acea saptamana pentru ca am invatat lucruri noi si am obtinut rezultate bune.
În urma celor două zile intense de competiție, am reușit să obțin rezultate satisfăcătoare, având în vedere experienta mea, nivelul de concurență al celorlalti concurenti și provocările pe care le-am întâmpinat. În ciuda faptului că probele de 800 și 1000 de metri au fost anulate din cauza condițiilor meteo nefavorabile, am reușit să mă adaptez și să mă concentrez pe celelalte două probe, 300 și 600 de metri.
Această experiență în competițiile F Class m-a determinat să continui să particip la astfel de evenimente, dezvoltându-mi abilitățile și cunoștințele în acest domeniu. Sunt nerăbdător să mă întorc pe poligon și să mă antrenez în speranța obținerii unor rezultate și mai bune în viitor.
In incheiere, competitia F Class a fost foarte interesanta, destul de provocatoare si a necesitat destul multa pregatire. Cu toate acestea, este o experienta valoroasa si o oportunitate excelenta de a invata lucruri noi.
Pe data viitoare!
Cristi